Gå til sidens hovedinnhold

Er tiden inne for gratis ferger?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Fra et samferdselsforslag er reist og til at det blir påbegynt så er det vanligvis en ganske lang modningstid, om det i hele tatt blir noe av.

Bergensbanen, for eksempel, modnet i 30 år før et samlet storting bevilget et helt statsbudsjett for å realisere den.

Åpnet i 1909 av vår nyvalgte Kong Haakon den VII. Resten er historie, men den lever i beste velgående den dag i dag.

Forslaget om å gjøre bilfergene gratis å bruke har vært fremmet en rekke ganger opp gjennom årene. Senterpartiet har hatt det programfestet lenge uten at det har fått gjennomslag, men heller blitt raljert over av enkelte parti.

Det er jo så absolutt distriktspolitikk så det holder, så på høy tid å få det gjennomført. For et løft det vil bli for kystens næringsliv, transportbransjen, reiselivsbransjen og ikke minst pendlerne.

Om det er Senterpartiets kraftige fremgang på meningsmålingene som har fått Arbeiderpartiet til å svinge seg rundt og love halv pris og sist ut Fremskrittpartiet som lover helt gratis ferger, skal være usagt. Samme det.

Ikke spesielt dyrt

Hva nå, Senterpartiet? Ligger det gamle forslaget om gratis ferger i skuffen og klart til bruk?

Håper det. Jeg gleder meg over at det muligens da kan få gjennomslag i Stortinget etter valget til høsten.

Les også

Når halverte fergetakster blir et problem

Les også

Ap er uten troverdighet på fergepriser

Les også

Vi vil ha halv pris på ferger!

Spesielt dyrt er det heller ikke. 1,5 milliarder for halv pris som Ap foreslår og 3 milliarder for helt gratis som Frp foreslår. Sett i forhold til «Fergefri E39» på 340 milliarder kroner så blir dette beskjedent.

Miljøgevinsten derimot blir formidabel med elektriske null-utslippsferger i tillegg til en bilpark som slipper ut null under overfarten.

Helt urimelig er det at brukerne skal fortsette å betale «bompenger til evig tid» på en ferge når resten av veien er «gratis» å bruke etter at bompengeperioden er over.

En fast del av veien

Jeg grov frem en 21 år gammel artikkel fra arkivet til Tidens Krav om emnet.

Trykk her for å lese denne:

Den er faktisk ganske relevant den dag i dag selv om fergemateriellet har fått et betydelig løft på 20 år.

De gamle «bunkers fergene» (passasjerene i lasterommet) er erstattet av ferger med panorama utsikt fra salongen. Turistene sier neppe nei takk til gratis cruise på de vakre fjordene våre.

Gratis ferge, da blir endelig fergen noe den alltid har vært, nemlig en «fast del» av veien. Sannelig på tide 100 år etter at de første fergene kom i drift som betalferger på offentlige veier.

Den gang var Norge et lut fattig land. Slik er det ikke lenger. Kyst -Norge trenger dette løftet.

Med tre politiske partier som nå kanskje kan gå inn for å gi landet gratis ferger, så er tiden nå inne til at vi er godt i gang mot målet i år 2022.

Kommentarer til denne saken