Å ta vare på kvinnekroppen kan vi gjøre ved eksempelvis trening, spise/drikke omega 3 produkter, spise god og sunn mat sammen med familien, ha et godt sosialt liv, omgi oss med positive mennesker, velge en arbeidsplass som passer for deg og ha et godt arbeidsmiljø, dyrke familien og venner, meditere og ha en positiv innstilling til livet generelt. Lykke er nøkkelen til et godt og sunt liv!

Avis i skolen

Hvert år arrangerer Mediebedriftenes Landsforening nasjonal avisuke (Avis i skolen/Mediekompasset) som tilbyr et læreplanbasert undervisningsopplegg med avis på timeplanen - kostnadsfritt for skoler.

Dette bidraget er et resultat av undervisningen, der deltakerne har blitt oppfordret om å sende inn leserbrev eller artikler til Tidens Krav.

Mer om Mediekompasset kan du lese her.

Sunn mat

For å ta vare på eller oppnå en god helse, trenger vi en god balanse i kostholdet. Dette har fått mye oppmerksomhet i dag, fordi kvinnen bestemte seg for å begynne å ta mere hensyn til sin egen helse. I dag er sunn mat å regne som medisinsk helsefremmende.

Trening

Jevnlig trening er viktig for helsen og hormoner i kvinnekroppen. Hormoner som påvirkes av trening er blant andre, veksthormon, testosteron, insulin og skjoldbruskkjertelhormoner med flere. I tillegg kan trening også stimulere hjernen ved å skille ut lykkehormoner som dopamin, serotonin og endorfiner. Enkle øvelser alle kan gjøre er eksempelvis å gå turer, jogging, yoga eller meditasjon.

Sosialt liv

Vårt sosiale liv er viktig for våre følelser. For eksempel når vi møter venner, kan vi prøve å diskutere positive nyheter og hendelser, fordi at negative diskusjoner påvirker oss negativt og svekker oss både helsemessig, fysisk og mentalt, mens positivitet styrker oss på samme måte. Et positivt sosialt liv styrker faktisk immunforsvaret mens negativitet svekker dette. På sosiale nettverk kan vi finne mange negative nyheter, men vi kan velge disse bort og heller konsentrere oss kun om positive nyheter. Et kreativt sosialt liv kan være eksempelvis å gå ut å besøke venner eller øvrige familie i stedet for å bare sitte hjemme, gå på tur eller kino, lage mat sammen med venner eller spise sammen på restaurant.

Jobben

Jobben er en del av vårt liv. Hvis vi trives godt på jobben og har et godt miljø, kan dette hjelpe oss å ivareta en god helse. Dette er også veldig viktig fordi vi bruker mye av vår tid på jobb. Arbeidsmiljøet er en viktig faktor for en god helse. Arbeidsmiljøet påvirker oss på alle måter og dette består av blant annet, arbeidsledere, medarbeidere, maskiner, verktøy og utstyr, kjemikalier, temperatur, luftkvalitet, lyskvalitet, støy, samt psykososiale faktorer som arbeidstid, overtid og skiftordninger. Jo bedre dette er, jo bedre helsegevinst for arbeideren.

Familie, psykisk og fysisk helse

Familielivet kan påvirke kvinnens helse både fysisk og psykisk. Psykiatere har uttalt at flere kvinner som jobber utenfor hjemmet er utsatt for stress og psykiske problemer. Kvinnen bør derfor finne en måte å slappe av på. Gode råd er for eksempel å rådføre deg med menneskene rundt deg og aktiviteter sammen med familiemedlemmer. Ikke tenke for mye da dette påvirker deg negativt og skaper stress, nervøsitet og feil fokus. Et kontrollert følelsesliv er ensbetydende med et lykkelig og balansert liv. «Gullalderen» refererer til alderen til kvinner i alderen 45–55 år mellom reproduktiv og eldre. Det var interessant å snakke sammen om prevensjon, betydningen av hormoner, hygiene, kroppsforandringer etter menopause og mange andre interessante emner. Dette er en alder da evnen til å produsere kjønnshormoner avtar og kroppen forandrer seg. I denne perioden begynner kvinnen å risikere helseproblemer som eksempelvis, høyt blodtrykk, osteoporose, diabetes og hjertesykdom med mere. Dette kan forebygges ved fysisk utfoldelse som trening, og et sunt kosthold.

Når du har lært teknikkene samt fått gode tips for å ta vare på deg selv, skal du ikke glemme å bruke dette på deg selv. Vi forsikrer deg om at dette vil hjelpe deg å ta bedre vare på deg selv.

Det hjelper også å leve lykkelig og komfortabelt. Alle kvinner skulle fokusere mer på seg selv for å leve lenger og å ha et godt liv.