Gå til sidens hovedinnhold

Lettere å klage på snekker'n

Artikkelen er over 7 år gammel

Det etableres nå en egen klagenemnd for håndverkertjenester.

Det skal gjøre det enklere for forbrukere å løse tvister med håndverkere.

Nemnda er etablert av Huseiernes Landsforbund og en rekke bransjeorganisasjoner.

– Vi er glad for å være med på dette samarbeidet, som vi håper og tror vil være til nytte for mange huseiere, sier administrerende direktør Peter Batta i Huseiernes Landsforbund i en pressemelding.

I år vil nordmenn bruke over 60 milliarder kroner til vedlikehold og oppgradering av hus og hytter. Samtidig forekommer det feil og mangler for nærmere 15 milliarder kroner som må utbedres.

Dersom håndverkerforetaket man har engasjert for å utføre arbeid på eiendommen, er medlem i en av bransjeorganisasjonene som deltar i samarbeidet, får man avgjort tvister som faller inn under lov om håndverkertjenester gratis.

Hensikten er å gi forbrukerne en mulighet til enkelt å få avgjort en tvist, uten å måtte gå veien om advokater og domstolene.

– Vi ønsker å bidra til å synliggjøre skillet mellom de seriøse og de useriøse aktørene i byggebransjen og klagehåndtering er i så måte et viktig bidrag, sier Tor Backe, administrere direktør i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS. (ANB–NTB)

Kommentarer til denne saken