Natur og Ungdom vil heller ha sveler enn fergefri E39

Einar Helland Berger og Marte Guldal Bramness aksjonerte på ferga mellom Halsa og Kanestraum tirsdag.

Einar Helland Berger og Marte Guldal Bramness aksjonerte på ferga mellom Halsa og Kanestraum tirsdag.

Artikkelen er over 3 år gammel

I ettermiddag delte representanter for sentralstyret ut sveler på ferga over Halsafjorden.

DEL

De har de siste dagene reist langs E39 for å møte lokallag og aksjonere mot nye tunneler, bruer og brede veier på strekningen.

- En gjeng har reist fra Stavanger til Bergen, mens vi har reist fra Ålesund til Trondheim. På veien har vi delt ut sveler og aksjonert på fergene, senest på ferja mellom Kanestraum og Halse i formiddag, forteller Einar Helland Berger. Vel å merke fikk passasjerene her ikke sveler. De siste gikk med over Moldefjorden.

Med på turen over Halsafjorden var også Marte Guldal Bramness.

Budskapet på banneret de presenterte var: «Ja til svele, kaffi og kvil – Nei til atter meir bil.»

Første batteriferge i drift

- Å erstatte fergene og bygge tunneler, bruer og nye, store motorveier, vil føre til en enorm trafikkøkning og dermed økte klimagassutslipp. Vi vil heller satse på nye null- og lavutslippsferjer. Da kan folk slappe av med kaffe og en svele uten store utslipp, sier Berger.

Allerede i dag går batteriferja Ampere mellom Lavik og Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane, helt uten utslipp. På lengre strekninger kan man ha lavutslippsferjer med hybridteknologi, enten batteri og diesel eller batteri og gass, mener Natur og Ungdom.

Slik er det, i følge en rapport fra Siemens og Bellona. i dag teknisk mulig og lønnsomt å redusere klimagassutslippene fra norske ferjer med tre fjerdedeler.

Positiv respons

Responsen på aksjonen har vært positiv, hevder Berger overfor Tidens Krav.

- Mange av de vi har snakket med er positive til initiativet.

- Men det er vel også de av bilistene som kan tenke seg å ha fast grunn under dekkene?

- Jo, men det å bygge ut nye hovedveier, bruer og tunneler vil gi en voldsom kapasitetsøkning, som igjen betyr betydelig større utslipp.

Blir kostbart

En større overføring av gods- og passasjertransport til tog og båt vil være mer lønnsomt, mener Natur og Ungdom.

- Og kostnaden er begynner å bli voldsom. Prisen nærmer seg nå 300 milliarder kroner. Da kan det i stedet lønne seg å få mer over på bane.

- Men det hjelper ikke oss her oppe ...?

- Det kommer an på hvordan man ser det. Man kan for eksempel frakte fisk på kjøl til Bergen, og med tog derfra, sier Einar Helland Berger, som lover at Natur og Ungdom fortsatt skal jobbe for ferger på E39 også etter at denne turneen er over.

Artikkeltags