SAS bør miste konsesjonen på innenlandsflyging i Norge.

SAS påfører de reisende og samfunnet store ekstrakostnader fordi de ikke greier å overholde rutetidene. Ikke bare det. De kansellerer avganger og har ingen alternative flygninger å tilby kundene, slik at de rekker sine avtaler.

Har du viktige avtaler, eller skal til legebehandling på et av sykehusene i hovedstaden, kan du ikke regne med at du når frem. I slike tilfeller må en reise en dag i forveien for å forvisse seg om at en kommer frem i tide. Det fører til ekstra kostnader, da du må booke deg inn på hotell. Dette er som å gå hundre år tilbake i tid, den gang det tok litt tid å komme frem.

Jeg har prøvd å ta det opp med SAS, men de har gjort seg nærmest umulig å komme i kontakt med. Når du ringer tar det timevis i telefonkø, før noen svarer på engelsk, svensk eller dansk, og du bare blir satt over til noen andre som heller ikke gir noe svar. Jeg har sendt en e-post, men den svarer de heller ikke på.

SAS har ikke bemanning på flyplassene i Norge, heller ikke på hovedflyplassen på Oslo Gardermoen er de lett tilgjengelig. Allikevel flyr de i Norge, som om de skulle være fullt operative.

Flyene som skal fly innenlands i Norge kommer ofte fra utlandet, for eksempel Sverige eller Danmark. Da har de allerede opparbeidet seg et stort etterslep i form av forsinkelser. Når flyet ankommer Gardermoen kan for eksempel crewet om bord ha arbeidet ferdig for dagen og forlater flyet. Nytt crew må på plass, men de kan være i luften en eller annen plass.

Jeg snakket med to ansatte i SAS loungeavdeling på Gardermoen. De har ingen ting med denne problematikken å gjøre og utfører ingen form for informasjon. Jeg fortalte hvilke problemer SAS påfører de flyreisende og de var helt enig i kritikken. Den ene sa: – Vi er flaue over at SAS opererer på denne måten.

Hvorfor finner vi på Nordvestlandet oss i dette? Fylkeskommune og kommunale myndigheter må gi klar beskjed om at dette finner vi oss ikke i. Noen må slå i bordet og gi klar beskjed til selskapet.

Norge har trukket seg ut av det skandinaviske samarbeidet med SAS. Det ser en jo tydelig, at norsk innenlandsflyging ikke blir prioritert.

Hvis ikke SAS skjerper seg, må norske myndigheter ta fra de konsesjonen for norsk innenlandsflyging. Dette holder ikke mål på noen som helst måte.

Håper våre representanter i samferdselskomiteen på Stortinget tar affære.

Les også

SAS – siste kapittel

Les også

SAS uten kundeservice

Les også: Evas flyreise gikk ikke som planlagt: – Jeg er lyn forbanna på SAS

Les også: Frustrert på SAS og selskapets behandling av Kristiansund: – Det er grusomt

Les også: SAS kansellerte ferieturen uten å gi beskjed: – Blir rett og slett forbannet