Gå til sidens hovedinnhold

Drosjen består

Artikkelen er over 2 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Arbeiderpartiets Øystein Langholm Hansen som sitter i Transportkomiteen for Ap på Stortinget påstår i sitt leserinnlegg at «Med FrP så forsvinner drosjene».

Dette kommer fra partiet som nylig nektet å fortelle om sin jernbanepolitikk og som innbitt kjempet for å beholde monopolet på jernbanen, gamle televerket og antall TV-kanaler. Partiet har også erfaring med å få millioner av kroner gitt samferdsel til å forsvinne igjennom dårlige investeringer og veiprosjekter det tar 30 år å utrede.

Argumentasjonen er full av hull og direkte usannheter. Ordningen som foreslås er ikke uregulert, den setter krav til ALLE som vil kjøre drosje, dermed samme krav om det er Über eller andre former som benyttes. Appen er en kommunikasjonsmåte, mens bilene og sjåførene som kjører må tilfredsstille kravene. På steder med få drosjeløyver i dag ser det også ut til at det blir lite forandringer. Det er først og fremst i byene at mulighetene til flere tjenesteaktører er til stede.

Kravet til sikkerhet, teknisk stand, økonomi og kvalitet blir da det samme når det settes like krav til alle om kvalitet og sikkerthet. Hvilket alternativ har Ap kommet med til dette? Ingenting. Har ikke AP egen politkk på dette området?

Ap nøyer seg her med å bjeffe og kritisere, uten å komme med noe konstruktivt. Arbeiderpartiet har ikke kommet med ett komma som bedrer vilkårene for drosjetjenesten, men har mange års erfaring med å avgiftsbelegge, skattelegge og regulere den ihjel.

Det er bevist flere ganger tidligere at monopolvirksomhet gir dårligere og dyrere tjenester. I stedet for å konstatere at mange drosjer står, og færre turer går, burde man kanskje finne årsaken? Mange tar ikke taxi lengre fordi prisen har økt dobbelt så mye som konsumprisindeksen. Dette taper næringen på. Deretter blir det den svarte økonomien, piratvirksomheten, som øker. Dette igjen fører til en usunn økonomi, der de lovlydige taper på det. Man må kunne leve av næringen, derfor må noe gjøres for å stoppe nedgangen drosjenæringen har hatt de siste årene.

Alt er heller ikke svart i drosjenæringen. Det er mange dyktige og serviceinnstilte sjåfører der som er et prakteksempel på hva service og dyktighet er. Det er de useriøse som vil tape på konkurranse.

Det skal ikke være slik at det er de som driver en lovlig, trygg og god service som skal tape på dette, derfor må alle som skal drive drosjevirksomhet følge samme krav, eller ta følgene igjennom strengere straffer.

Kommentarer til denne saken