Derfor er bussrutene endret i Kristiansund og på Averøy

FRAM redegjør for endringene i busstilbudet i Kristiansund og Averøy.

FRAM redegjør for endringene i busstilbudet i Kristiansund og Averøy.

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Mandag 17. august gjorde FRAM en større omlegging av bussrutene i Kristiansund og Averøy kommuner som berører mange reisende. Bakgrunnen er tilbakemeldinger fra kundene våre på at busstilbudet har vært for dårlig på morgen, kveld og i helgene og at bussene i Kristiansund dessverre altfor ofte har hatt problemer med å holde rutetidene.

At tilbudet har vært for dårlig i tidsrom der mange reiser med buss og at bussen har vært forsinket, har vært medvirkende til at andelen kollektivreisende i Kristiansund har vært synkende, i motsetning til de andre bykommunene i Møre og Romsdal.

Involvering

Vi ønsker at kundene våre og kommunene som blir berørt deltar i arbeidet når vi gjør endringer i rutetilbudet. I dette tilfellet har 450 innbyggere i Kristiansund og Averøy kommuner svart på en kundeundersøkelse. Vi har også lagt til grunn de mange kundehenvendelsene vi får, ikke bare når vi endrer rutene, men gjennom hele året. Kommunene har vært involvert. Spesielt administrasjonen i Kristiansund kommune har vært aktive og det ble også gjort justeringer på vårt forslag til ruter etter en god debatt i bystyret.

Er dette en satsing på kollektivtrafikk?

Nye bussruter i Kristiansund

Reagerer på ny vei for bussen: – Dette er «hol i hauet»

Nye bussruter: – Flere blir avhengige av bil

Dette blir bedre

Endringer i rutetilbudet gjør at en del passasjerer må endre litt på reisen sin. Erfaringsmessig tar det tid før dette setter seg. Vi mener endringene i Kristiansund vil gi mange positive effekter:

- Tilbudet blir mer pålitelig med færre forsinkelser.

- Rute 803 Karihola kjører hver halvtime. Denne bussen kjører også til Idrettsparken. Når Kranaveien åpner i begge kjøreretninger blir dette snarveien til sentrum.

- Rute 802 Dale kjører hver halvtime med direkteavganger til og fra sentrum, uten omveier.

Fra kl. 1440 kjører alle busser opp til Torvhaugan. I rushtida på morgen og ettermiddag går bussene hvert 15. minutt.

- Rutene 801, 811 og 812 mellom Løkkemyra og sentrum er knyttet sammen med direktebusser med hyppige avganger. Et eksempel: Mellom kl. 15.30 og 16.50 går det 11 direkteavganger fra Futura til sentrum.

- Det blir halvtimesavganger mellom Frei rådhus og sentrum i rushtida.

- Det blir flere avganger til og fra Bolga og Sødalen på hverdager.

- Skorpa har fått FRAM Flexx, som er et fleksibelt kollektivtilbud du må bestille senest en time

før avgang. Slik unngår vi å kjøre mange tomme busser.

- Vi ser sundbåten i sammenheng med busstilbudet og korrespondanser med rute 803.

- Bussene fra Innlandet får enkel korrespondanse fra Nerparken.

- Bussene til Innlandet går helt ut til de nye boligene i Jutvika.

Alt er ikke optimalt fra første dag

Vi erkjenner at ikke alt fungerer optimalt fra første dag. Endringene har gitt negative effekter for skoleskyss som vi jobber sammen med operatøren om slik at vi sikrer at elevene kommer seg på skolen. Vi får også tilbakemeldinger på at reisende savner muligheten til å ta buss fra Dale til Futura via flyplassen. Beboerne i Omagata har redusert busstilbud med minibuss på hverdager mellom kl. 10 og 17 når sundbåten går. På søndager går ikke sundbåten, da trafikkeres Omagata av rute 812.

Nye avganger til og fra Averøya

Møre og Romsdal fylkeskommune har i mange år jobbet for bompengefritak for bussene gjennom Atlanterhavstunnelen. Dette skulle gi oss muligheten til å utvide busstilbudet. Vi forstår at mange reagerer på at rutetilbudet kuttes når det er slutt på bompenger. Avviklingen av bommen kom brått på alle aktører, så brått at det ikke var mulig å reversere de planlagte endringene. Fra 12. oktober setter vi inn to nye avganger på kvelden i hver retning mellom Bruhagen og Kristiansund trafikkterminal.

Endring tar tid

Vårt mål er at flere skal reise kollektivt i og til og fra Kristiansund. Da må det være et godt tilbud i tidsrom og på strekninger der mange kan ta bussen og bussen må komme effektivt fram til rett tid.

Så store endringer som vi nå har gjort vil ikke fungere 100 prosent fra første dag og vi jobber med å løse de innkjøringsproblemene vi nå ser. Men endringer i reisemønster tar litt tid.

Flere kan reise kollektivt

Når tilbudet har fått satt seg og vi har erfaringer med hvordan dette fungerer over tid, kan vi se om det er behov for å gjøre endringer gjennom de årlige ruteendringsprosessene. Endringene som nå er gjennomført gjør tilbudet mer effektivt, forutsigbart og pålitelig. Vi håper derfor at flere, gjerne i kombinasjon med andre transportmidler slik som f.eks. elektriske sparkesykler og sundbåten, velger å reise kollektivt når de kan.

Stig Helle-Tautra, avdelingssjef FRAM i Møre og Romsdal fylkeskommune

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken