Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Norge ligger på Europatoppen med 10,5 prosent av arbeidsstyrken på uføretrygd. Antall uføretrygdede har økt kraftig de siste årene. Debatter om inkludering i arbeidslivet faller fort i to grøfter. Noen mener myndighetene må kutte i stønader for å stimulere folk til å jobbe. Andre mener at arbeidsgivere er for kyniske og satser for lite på folk med hull i CV-en. Begge innfallsvinklene er lite fruktbare for å redusere veksten i antall uføretrygdede.
Arbeidsinkluderingsbedriften Varde har et samfunnsoppdrag om å hjelpe personer som har havnet på utsiden av arbeidslivet i jobb. Selv i en periode med pandemi har vi bidratt til at 61 personer har kommet i jobb så langt i år etter arbeidsmarkedstiltak vi leverer. I fjor bidro vi til at 97 personer kom i jobb. Den samfunnsøkonomiske gevinsten ved å få 1000 personer med store hull i CV-en i jobb i stedet for NAV-stønader har Samfunnsøkonomisk Analyse forsiktig beregnet til 2,8 milliarder kroner. Spørsmålet er da egentlig hvorfor vi som samfunn ikke forsøker enda hardere å demme opp mot økningen i antall uføre når mye av økningen kunne vært mulig å unngå?
Problemet med incentivsporet som handler om å gjøre det å jobbe mer lønnsomt, er at dette forutsetter at målgruppene som deltar på tiltakene våre har en reell valgmulighet. Men folk vil fortsatt ha psykiske lidelser, rusproblemer, lese- og skrivevansker og manglende utdanning selv om man kutter i ytelsene. Tar vi derimot tak i disse barrierene, vil stadig flere kunne ta steget over i arbeidslivet som ordinære lønnsmottakere, som betaler skatt og bidrar positivt i samfunnsøkonomien. I dagens system med arbeidsmarkedstiltak er det gode tilbud som kan tilpasses den enkeltes behov. Altfor få av de som står i NAV-kø får imidlertid tilgang til tilrettelagt opplæring og arbeidspraksis, og ofte først etter en lang venteperiode som bare har gjort vondt verre.
Skal vi inkludere flere i arbeidslivet forutsetter det også en grunnleggende forståelse for hvordan arbeidsgivere tenker. Feilansettelser koster dyrt. Men får du folk som passer i jobben, og hvor støtteapparatet følger tett opp over eventuelle kneiker og utfordringer, er inkluderingspotensialet enormt hos norske arbeidsgivere. Med begrepet «jobbmatch» mener vi en god kobling mellom arbeidsgiver og jobbkandidat. I stedet for å beskylde folk for å være late eller arbeidsgivere for å være ekskluderende, er det tillit og relasjoner som danner grunnlaget for moderne arbeidsinkludering. Å satse kraftigere på tilbud som skaper større grad av jobbmatch er derfor det viktigste politikerne må gjøre fremover. Det gir enorme gevinster for den enkelte, for arbeidslivet og for samfunnet.