Tidens Kravs eier, mediekonsernet Amedia, lanserte torsdag kampenomfolkstid.no. Dette er et eksperiment som gir et skråblikk på generasjonsforskjeller i mediebruk, drevet fram av stadig raskere teknologiendringer.

Dette viser generasjonsforskjellene i hvordan man får informasjon om det som foregår rundt seg. Det sosiale eksperimentet er brukt innad i Amedia, og konsernsjef Anders Møller Opdahl forteller at det nå deles til alle slik at flere kan dra nytte av innsikten i sitt utviklingsarbeid.

– Vi i Amedia skal, sammen med våre mediehus, levere våre medier videre til neste generasjon i bedre tilstand. Det oppdraget jobber vi for å løse hver eneste dag. Derfor står utviklingsarbeidet høyt på vår dagsorden, sier Opdahl i en pressemelding.

Se introen til videoene her:

Fem personer møtes

Norsk mediebarometer 2021, fra Statistisk sentralbyrå (SSB), viser at i aldersgruppen 16 til 24 år konsumerer 17 prosent kun nyheter i sosiale medier, mens 18 prosent er såkalt nyhetsunnvikere. De får ikke med seg nyheter på en vanlig hverdag.

Pål Nedregotten, konserndirektør for data og teknologi i Amedia, forteller at endringene i folks medievaner ofte presenteres som grafer, tall og rapporter.

– Vi ønsker å bidra med et annerledes innblikk i disse endringene. Det er bakgrunnen for at vi har laget det sosiale eksperimentet «Kampen om folks tid». Der møtes fem personer, som er født inn i hver sin tid, sier Nedregotten.

Forskjeller i mediebruk

De fem historiene fra virkeligheten illustrerer noen viktige generasjonsforskjeller, men de representerer ikke sine generasjoner.

– I eksperimentet brytes deltakernes egne medievaner, og de «bytter medieliv» uten at de selv er klar over det. Resultatet viser noen av forskjellene i mediebruk – drevet fram av teknologi og tiden vi lever i, sier Nedregotten.

Ingen var klar over eksperimentet før filmopptaket. Videoene presenteres på kampenomfolkstid.no.