Gå til sidens hovedinnhold

Dalabrekka-lærere: – Derfor vil vi bli hørt!

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det hersker ingen tvil om at tidens tann har satt sitt preg på skolene i Kristiansund, og at det nå må satses på skole og utdanning. Mange har sterke meninger rundt ny skolestruktur. Det som er skuffende i denne saken, er at det har vært en prosess uten medvirkning og forankring. Kortene holdes tett til brystet. Hva ønsker brukerne? Hvorfor blir ikke foreldre, elever, lærere, assistenter og andre samarbeidspartnere tatt med på råd når så store avgjørelser skal tas? Dagen før formannskapsmøtet 13.10.20, ble lærerne ved skolene informert om de kraftige sparetiltakene som er foreslått. En hel uke etter blir dette presentert for et nylig sammensatt FAU. Er det slik vi ønsker saksgang i Kristiansund kommune?

Rektorene ved Dalabrekka og Gomalandet skole skriver i sitt leserinnlegg 23.10.20 at «vi skal tåle dette» når de snakker om å forskuttere sammenslåing av skolene, og det allerede fra neste skoleår. HVEM skal tåle dette? Barna som blir presset sammen i større klasser for at man skal spare lønnsutgifter? Foresatte, som har barn både på små- og mellomtrinnet, og som må frakte barna til og fra to skoler? De sårbare barna som ikke får SFO og skole på samme sted? Har noen tenkt på vår trivsel? Når man nå foreslår at vi skal jobbe på to ulike steder, vil man splitte et kollegium som har jobbet sammen i en årrekke. Tanken på å søke seg bort fra arbeidsplassen har aldri vært et tema før nå. Vi har et robust profesjonsfelleskap på Dalabrekka, med høyt utdannede og erfarne lærere, vi kan jobben vår, vi fortjener å vite hvor vi skal jobbe fra år til år.

Les også

Vi vil beholde nærskolen vår!

Les også

Ja til nærskoler, nei til sentralisering

Les også

Vi ønsker skolefremtiden velkommen

Les også

Rektorer i Kristiansund: Derfor bør vi bygge nye skoler

Er det diskutert alternative sparetiltak? Hvor er konsekvensanalysen? Endringer i skolestruktur har så stor samfunnsmessig innvirkning at en analyse må gjennomføres og gås nøye gjennom. Dette er arbeidsgivers/politikernes ansvar!

Hvor er avsatte midler til bygging av ny skole? Hva koster det å fortsette å ruste opp nærskolene istedenfor for å bygge nytt? De siste fem årene har Dalabrekka skole gjennomgått betydelige oppgraderinger, men en del gjenstår. Vi vet at skolen vår er 60 år, og de fysiske rammene er ennå ikke optimale, men det er ikke avgjørende for god læring og trivsel. Det er ikke rommet som eier læringen, men læreren som eier rommet.

Det vi spør oss om videre, er om man for eksempel kan ha en felles ledelse for begge skolene, bestående av rektor, inspektør og SFO-leder. Dette ville ha vært mer skånsomt enn å flytte barn og ansatte fram og tilbake på ubestemt tid.

Lærerne ved Dalabrekka skole sier NEI til sammenslåing før en eventuell ny skole er innflyttingsklar.

En arbeidsgiver som har tro på sine ansatte lytter også til sine ansatte!

Våre folkevalgte lytter til de som har valgt dem!

Derfor vil vi bli hørt!

Kommentarer til denne saken