Rema 1000 kjører denne uken halv pris på all frukt og grønt. Dagligvareekspert mener timingen ikke er tilfeldig.

– I dag er dagen hvor dagligvarekjedene kan spille på den dårlige samvittigheten av at vi har spist for mye marsipan, Kvikklunsj og pølser i påsken. Det sier Erik Fagerlid, ekspert på dagligvarer til Nettavisen.

Han sier at man ser lignende kampanjer rett etter utskeielsene i sommerferien og juleferien. Så vidt Nettavisen kjenner til, er imidlertid en så kraftig rabattert kampanje på frukt og grønt noe nytt blant lavprisaktørene. Alle kjedene har imidlertid faste rabatter på denne varekategorien på 10 prosent (Rema), 11 prosent (Extra) og 15 prosent (KIWI).

Fagerlid mener Remas siste stunt er et forsøk på å få forbrukerne til å endre handlemønster. De siste årene har Remas markedsandel stått på stedet hvil, mens Kiwi og Extra har økt kraftig.

– Kjedene prøver hele tiden å endre forbruksvanene våre. Hva vi spiser og det vi handler er ganske fastlåst hos de fleste forbrukerne, og da er det ikke så dumt å spille på litt dårlig samvittighet, sier han.

Dagligvareeksperten understreker at Rema 1000 ikke tjener penger på så store rabatter.

Kjedene kjører jevnlig kampanjer

Det er ikke første gang Rema slår til med en slik kampanje.

Tidligere har de blant annet kjørt tilsvarende kampanje på frossenpizza til halv pris.

– Den kortsiktige effekten er å få kundene inn i butikken. Kommer du deg først inn dørene, handler du ikke bare frukt og grønt, men resten av handlekurven også. I stedet for at du handler tre ganger i uken hos Kiwi, lokkes du nå til konkurrenten Rema 1000.

Frukt og grønt er unntaket

Fagerlid får medhold av Øystein Foros, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole, NHH.

Han tror heller ikke kjeden tjener noe på frukt og grønt denne uken. Foros påpeker også at frukt og grønt er i en helt egen kategori.

Normalt har norske dagligvarekjeder de samme prisene uansett hvor i landet du befinner deg. Men ikke når det gjelder frukt og grønt.

– Man kjører ikke nasjonale priser på denne varekategorien, her er det lokal variasjoner, sier Foros.

– Hva tror du er årsaken til kampanjen?

– Det handler om å få brutt forbrukerens handlemønster som typisk går til konkurrenten, så håper man det får en varig virkning. Denne typer kampanjer ser man mye hos supermarkedene, sier han, og påpeker at det handler om å posisjonere seg og bidra til en oppfatning om at de er billige.

Meny kjører blant annet fast tilbud med 30 prosent rabatt på fisk hver tirsdag. Denne uken har supermarkedet halv pris på taco-produkter. I tillegg kjører kjeden faste knallkjøp med rabatter på en rekke produkter, samt to for én.

Samtidig viser undersøkelser at Meny tar opp til 70 prosent mer for identiske enkeltvarer.

Tor Wallin Andreassen, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole (NHH), har tidligere uttalt at Meny er dagligvarebransjens Rolls-Royce, og det er noe av forklaringen på hvorfor de tar store prispåslag på varene.

– Sunne måltider etter påsken

Nettavisen har vært i kontakt med Rema 1000, for å høre hvorfor de kjører denne kampanjen med 50 prosent på frukt og grønt denne uken, og hva de ønsker å oppnå. Vi har også bedt dem kommentere Foros sin uttalelse om at kjeden ikke kommer til å tjene penger på frukt og grønt denne uken.

– Vi skal selge dagligvarer billigst i Norge. Nå ønsker vi å gi et «crÆzy» priskutt i Æ til kundene våre, slik at de kan fylle handlekurven med masse fersk frukt og grønt for å lage sunne og digge måltider etter påskeferien, sier Pia Mellbye, direktør for salg og marked i Rema 1000 til Nettavisen.

Hun sier videre at Rema har kuttet priser i over 40 år, noe de mener er takket være deres filosofi om effektiv drift, lave kostnader og store volum.

– Vi vet at kundene våre vil sette pris på frukt og grønt til halv pris sammen med de andre billige varene som fyller handlekurven, sier Mellbye.