– Vi har dessverre ikke klart å bli enige om en ny avtale innen tidsfristen for utløp av tidligere avtale, og det beklager vi veldig overfor alle våre kunder, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge, i en pressemelding.

Telia er innstilt på å finne en løsning og håper at motparten Nent også er det, understreker Kaalen. Han sier kjernen i konflikten er kundens valgmulighet og at de ikke skal måtte betale for innhold som de ikke vil se.

Tilgangen til kanalene TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History, V Sport+, V Sport, V Premium, V Film Family og V Sport Golf kuttes. Og i tillegg påvirkes strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter.

Kommersiell sjef Kim Poder i Nent Group sier distribusjonssamarbeidet må være «riktige for begge parter» og at det må tilrettelegges for «tilgjengeliggjøring på operatørens plattform».

– Hvis ikke dette blir oppnådd, så kan kundene få glede av innholdet vårt gjennom et eget abonnement på Viaplay eller via Nent Groups øvrige partnere i distribusjonsmarkedet, sier Poder og viser til at selskapet har avtale med andre distributører i Norge.

I en melding som NEAS sendte ut mandag morgen informerer selskapet om at kundene får 25 ekstra poeng i perioden kanalene er nede.