Gå til sidens hovedinnhold

Bedriftene trenger lojale kunder, ikke Black Friday

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Black Friday har på få år etablert seg i Norge, og er både elsket og hatet. I fjor brukte våre kunder over 50 millioner kroner på shopping den siste uka i november, mer enn noen annen uke i året. Tallene er svimlende, men hvor lønnsomt er egentlig Black Friday og Black Week for butikkene bak tilbudene?

I år er det ekstra store forventinger til julehandelen blant bedriftene jeg prater med. Små og mellomstore bedrifter trenger betydelig økt omsetning etter to tunge år. Ideen bak Black Friday er store salg for å gjøre røde tall svarte for butikkene, og mange hiver seg på og setter ned prisene. For de som nå trenger ekstra besøk og omsetning gjennom hele desember, kunne ikke tidspunktet vært dårligere. Responsen fra de jeg snakker med er at de ikke er særlig glad for dagen, men at de ikke tør å risikere å gå glipp av kunder.

Holder seg unna

En amerikansk undersøkelse som ble gjennomført av Boston Consulting Group i fjor, viser at halvparten av kundene holder seg unna butikkene på Black Friday. Kundene som oppsøker butikkene for prisras-tilbud, er i tillegg de minst lojale og attraktive kundene på lang sikt. Den samme undersøkelsen viser også at de fleste har bestemt seg for hvor mye penger de skal bruke på forhånd. Med andre ord, enorme prisdumpinger gir kun gevinst til noen få, store kjeder.

For små- og mellomstore bedrifter derimot, er marginene langt mindre. Jeg og SpareBank 1 SMN har fulgt bedriftene i Trøndelag tett gjennom nedstenginga, og har vært bekymret for overlevelsen til mange av dem. Nå blir det ekstra spennende i månedene som kommer. Butikkene og bedrifter trenger alle besøk de kan få, også nå på fredag. Men det de ikke trenger, er ekstrem prisdumping som spiser av marginene og spiser seg inn på julehandelen.

Bør vise lojalitet

Som gode kunder bør vi vise at vi setter pris på lokale bedrifter, og handle det vi trenger gjennom hele året. Bedriftene bør på sin side jobbe for kundelojalitet og prøve å finne andre måter å tiltrekke seg kundene på enn Black Friday.

Den nylig utdelte prisen «Årets kremmer» gikk til «Klar, ferdig – sy!», og sender et klart signal om den voksende interessen for kvalitet, kunnskap, reparasjon og gjenbruk. Flere bedrifter har de siste årene laget alternative konsepter til Black Friday, som «Green Week» og «Green Friday», der reparasjoner, reservedeler og tjenester som kan hjelpe kundene å beholde og bruke produktene sine lenger frontes i stedet for prisdumping og forbruksfest. Slike konsepter er i tillegg til å være bedre for miljøet, med på å bygge et godt rykte og gode kunderelasjoner – det kommer godt med, gjennom hele året!

Les også

Kven betalar prisen?

Les også

Markerer motvekt til Black Friday

Les også

Nå dropper flere butikker Black Friday - dette er årsaken

Kommentarer til denne saken